Про блог

Привіт

Нинішній автоспорт - багатогранний. Я намагався стежити за різними чемпіонатами, але більше всіх мені сподобалися ралі і турінг. Чому саме вони? Поясню. Стежити, як по гоночному треку літають автомобілі, зовні схожі на літаки, - видовище для мене не дуже приємне. Саме ралі і турінг залучили своєї приземленностью. Ми бачимо автомобілі, з цивільними версіями яких зустрічаємося щодня. Для заводських команд ці дисципліни є своєрідним тестовим полігоном або лабораторією. Деякі удосконалення гоночної техніки ми згодом побачимо в цивільній.

Класичне ралі

Ралі - змагання на автомобілях по дорогах загального користування (з точки А в точку Б). Це змагання з часом, а не з іншими авто. Суперники стартують один за одним через кілька хвилин. У раллийном автомобілі є два місця: для пілота і штурмана. Штурман диктує стенограму, а пілот за його вказівками намагається привести автомобіль на фініш. Час показаний на кожній спецділянці підсумовується (з урахуванням штрафів). Найшвидшим стає той екіпаж, який витратив менше часу на змагання.


Світовий чемпіонат заснований в 1973 році. WRC брали в багатьох країнах на різних континентах. Правила ведення боротьби, календар, технічні вимоги до автомобілів змінювалися і змінюються, але принципи залишаються незмінними.

Перші роки особистого заліку пілотів і штурманів не було. Першим чемпіоном світу з класичного ралі став Сандро Мунари. З того часу 17 раллістів вписали свої імена в чемпіонський список. Юха Канхунен, Томмі Мякинен стали 4-кратними чемпіонами, Себастьян Ожьє здобув 7 чемпіонських титулів. Найуспішнішим ралійних дуетом є Себастьян Леб і Даніель Елена: 9 чемпіонських титулів, 79 перемог.


У 2017 році світове ралі перейшло на революційний технічний регламент. Автомобілі отримали двигуни потужністю близько 400 к.с., крутний момент - близько 400 ... 450 Нм, агресивний вигляд  і меншу вагу.Технічно авто стали на порядок складніші. Швидкість помітно зросла, особливо у віражах. Організатори етапів змушені були переглядати маршрути ралі з метою зменшення середньої швидкості. 

В 2022 році чемпіонат світу перейде на новий технічний регламент Rally1 - ралійні авто з гібридними силовими установками і сучаснішою системою безпеки. Федерація вирішила здешевити участь у вищій лізі чемпіонату, тому авто нової генерації будуть простішими конструктивно. Це повинно зменшити експлуатаційні витрати. В такому випадку до вищої ліги WRC примкнуть приватні колективи. 

1. Дело не только в стартовой позиции
2. WRC'17 vs R5

Турінг

Після завершення ралійної кар'єри 9-разовий чемпіон світу з класичного ралі, Себастьян Леб, вирішив спробувати щастя в чомусь іншому. Але це повинна бути серія зі статусом чемпіонату світу. Його вибір припав на чемпіонат світу по турінгу (тоді FIA WTCC). Разом з ним Турінг зацікавилася велика кількість ралійної публіки. Серед них був і я.

WTCC - чемпіонат світу з шосcейно-кільцевих перегонів. Змагання проводяться по всьому світу. Пілотів приймають як автодроми, так і міські траси. Дебютом чемпіонату світу з Турінг вважається 1987 рік, коли європейська серія посетілала Австралію, Японію і Нову Зеландію. У 1993 році FIA знову зайнялася цією ідеєю. Але існувала серія в тому форматі всього 3 роки. Інтерес публіки згасав.

Марчелло Лотті під егідою FIA в період з 2001 до 2005 року підніс чемпіонат Європи з рівня чемпіонату світу. У 2005 році офіційно стартував WTCC. За десятиліття серія міцно влаштувалася в світі автоспорту. Колишні легенди Формули 1, інших кільцевих серій перейшли в світовій турінг і домоглися тут успіху. Чого тільки варті такі аси, як Габріель Тарквінія, Джанні Морбіделлі, Ален Меню, Тіяго Монтейру? Легендами світового первінства стали Іван Мюлер і Енді Пріоль.

У чемпіонаті світу брали участь такі марки: Chevrolet, Honda, Citroen, Lada, Volvo.

Після нововведень в технічний регламент чемпіонату і істотного подорожчання техніки Марчелло Лотті залишив своє дітище. Він вирішив створити нову турінгових серію, принципи якої кардинально повинні відрізнятися від тогочасного чемпіонату світу. Він хотів, щоб технології не взяли верх над вміннями гонщиків, а головне щоб була конкуренція.

Лотті вдалося створити альтернативний міжнародний чемпіонат, в якому бюджет обмежений, а відповідно впроваджувати дорогі технології заради лідерства - нераціонально. Він взяв за основу Seat Leon Racer, удосконаливши технічну частину до інших виробників, створив технічний регламент TCR International Series. У 2015 році чемпіонат стартував. з 2015 по 2017 до нього приєдналися Seat, Honda, Volkswagen, Ford, Subaru, Opel, Alfa Romeo, Kia, Audi, Hyundai. Серед талановитої молоді в новому проекті Марчелло Лотті брали участь Джанні Морбіделлі, Ален Меню, Франц Енгштлер, Роб Хафф, Габріель Тарквіні.


В кінці 2017 року стало зрозуміло, що світовий турінг "зайшов в глухий кут". Технічний регламент Super 2000 TC1 НЕ оправлал очікувань - вартість автомобілів і витрати на їх обслуговування та утримання "не по кишені" приватним командам. У 2017 році в WTCC залишилося два виробника - Volvo і Honda. Citroen і LADA залишили свої авто, але бажаючих серед приватників багато не знайшлося. Honda відмовилася будувати авто ТС1 на базі нової моделі. У другій половині сезону почалися переговори з Марчелло Лотті про перехід на регламент TCR. На початку грудня FIA затвердила нову серію WTCR - World Touring Car Cup. Серія втратила статус чемпіонату світу, але рекламою і трансляціями стала займатися компанія Eurosport. Марчелло Лотті фактично врятував своє дітище, яке пішло хибним шляхом. Роб Хафф сказав, що ТС1 справжній турінговий автомобіль, але серії потрібна стабільність. TCR - саме те. ТС1 швидше на трасі в Macau на 8 сек., В порівнянні з TCR, але глядачеві під час трансляції це непомітно. Така швидкість коштує в рази дорожче. Різноманітність техніки, видовищність, доступність - головні досягнення TCR.
_______________________________________

Марчело Лотті в 2019 році зайнявся розробкою повністю електричного турінгового чемпіонату, що має зацікавити автовиробників. В 2021 році стартує абсолютно нова турінгова серія на повністю електричних авто - Pure ETCR. 




________________________

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Середня швидкість: 72. Secto Rally Finland 2023

Середня швидкість: 56. Vodafone Rally de Portugal 2023